Jak planować i oszczędzać na zakupach spożywczych?

Jak planować i oszczędzać na zakupach spożywczych? Warzywa i owoce
Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Wyślij na Email
Telegram

Jak planować i oszczędzać na zakupach spożywczych? Może na początek, jesteśmy tylko ludźmi. Nie zawsze wszystko idzie według planu, nagle musimy coś załatwić, wizyta u lekarza, gorszy dzień lub po prostu nam się nie chce. Najważniejsze to się starać. Wiem, początki nie są proste ale jutro też jest dzień – pamiętaj!

Jak planować i oszczędzać? Nie marnujmy jedzenia!

Na początek zacznijmy od przejrzenia lodówki, szafek (od razu możemy tam ogarnąć – żartuję!) W pierwszej kolejności wykorzystajmy te produkty które już mamy. Pamiętajcie! Nawet na te najbrzydsze, pomarszczone owoce i warzywa jest wiele sposobów. Banany będą idealne na lody, można je mrozić. Tak samo jak owoce cytrusowe, które poźniej można dodać do naszej wody. Bardzo dojrzałe owoce możecie wykorzystać do koktajli, kompotów, dżemów, powideł. Możemy je wrzucić do naszej owsianki, szybkiego ciasta. Resztki warzyw możemy po prostu upiec np. przy okazji pieczenia mięsa. Na surowo nie smakują już tak dobrze, a po upieczeniu odzyskują nowe życie.

Przygotowanie menu i lista zakupów

Przy układaniu menu warto zerknąć na to co już mamy w domu, aktualne promocje, gazetki. Kilka ważnych spraw: kupujmy zawsze zgodnie z naszą listą, najlepiej wybrać też dzień i godzinę, kiedy będziemy robić zakupy. Zawsze też możemy zrobić zakupy przez internet, jeśli nie mamy czasu. Kupujmy produkty na wagę, nie w opakowaniach (przez to gromadzimy mnóstwo plastiku!). Nie kupujmy produktów na zapas, szczególnie z krótką datą ważności np. jogurty, serki. Róbmy zapasy tylko wtedy, kiedy wykorzystujemy dany produkt stosunkowo często.

Listę zakupów możemy zrobić ręcznie lub w notatniku. Ja używam aplikacji Google Keep (wybierając pola wyboru później możemy sobie usuwać na bieżąco wszystko z listy). Są też różne inne aplikacje do tego stworzone. Taką listę układamy zgodnie z trasą przemierzaną w sklepie, np. owoce, warzywa, mięso, chemia. Trzeba uważać na teraz bardzo popularne promocje typu jak kupisz cztery sztuki zapłacisz mniej. Skoro było wam potrzebna jedna śmietana – nie bierzcie więcej! Najprawdopodobniej i tak nie użyjesz wszystkich produktów. Nie kupujcie nic z poza listy, zastanówcie się tysiąc razy, czy jest to wam potrzebne. Przecież tego nie zapisaliście. Pamiętajmy o zabraniu swojej torby na zakupy, siatki. Po co wydawać niepotrzebnie pieniądze na reklamówki większe czy mniejsze (bo nie zawsze są te małe). Nie chodźcie na zakupy głodni. Najedzeni, łatwiej będziemy unikać pokus. Jeśli mamy plan na mięso i wykorzystamy je w ciągu najbliższych dwóch dni, wybierzmy to z krótszą datą przydatności (w końcu artykuł jest o nie marnowaniu jedzenia).

Jak często robić zakupy?

Produkty o dłuższej dacie przydatności takie jak ryż, kasze, makarony najlepiej kupować 1-2 razy w miesiącu. Mięso, jogurty, sery, produkty z krótszą datą ważności raz w tygodniu. Jeśli chodzi o owoce i warzywa kupujemy wszystko na bieżąco, czyli co drugi, trzeci dzień.

Planowanie kluczem do sukcesu – wnioski

Unikaj niepotrzebnych zakupów i ogranicz wydatki (nie chodzi o zaciskania pasa ale o zakupy z głową). Planuj zakupy i posiłki – rozpisz swoje tygodniowe menu, sprawdź co masz w lodówce a resztę po prostu dopisz. Najlepiej robić duże zakupy raz w tygodniu, oszczędzamy przy tym czas i pieniądze. Idziemy na zakupy najedzeni, mamy wtedy mniejszą ochotę na wkładanie do koszyka słodyczy i nie jemy wszystkiego oczami. Trzymaj się swojego budżetu. Jeśli planujesz swoje wydatki i np. co tydzień wydajesz na zakupy 250 zł – trzymaj się tego! Porównuj ceny w sklepach, sprawdzaj gazetki promocyjne, kupuj warzywa i owoce sezonowe. Wysoka jakość to nie zawsze wysoka cena, dlatego korzystajmy z marek własnych, które są tańsze, a są dobrej jakości.

Już za kilka dni pojawi się lista tygodniowa i zakupowa do pobrania na mojej stronie, która ułatwi Wam planowanie i zakupy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Fit ciasta

Fit Lion ciasto jednoporcjowe

Fit Lion ciasto jednoporcjowe – wafle ryżowe, orzeszki, ziemne, daktyle. Ciasto kremowe, chrupiące od orzeszków z domowym karmelem. Proste i błyskawiczne w przygotowaniu. Fit Lion

Zobacz więcej
zupa paprykowa, zupa, zupa krem, zupa paprykowa krem, zupa krem paprykowa, paprykowa zupa, przepisy, zdrowe przepisy
Obiad

Zupa krem paprykowa przepis

Zupa krem paprykowa przepis – zupa paprykowa krem i wersja klasyczna to dla mnie niebo! Jestem chyba największą fanką zup krem jaka istnieje. Mogłabym jeść

Zobacz więcej
biała czekolada biała czekolada domowa czekolada domowa z 3 skladnikow prosta czekolada
Fit słodycze

Fit biała czekolada 3 składniki

Fit biała czekolada 3 składniki- ta czekolada domowa jest obłędna. Jaką najbardziej lubicie? ja chyba nie umiałabym się zdecydować, uwielbiam mleczną, białą i gorzką tak

Zobacz więcej
Fit słodycze

Omlet kokosowy z truskawkami

Omlet kokosowy z truskawkami – puszysty omlecik bez dodatku białego cukru i mąki czyli kolejny pomysł na dobre ropoczęcie dnia. Omlet kokosowy z truskawkami Składniki

Zobacz więcej